torsdag 23 september 2010

Nybakat bröd är alltid gott!

I måndags bakade jag ett jättegott bröd som jag rekommenderar!


Recept:


Två bröd


5 dl vatten
25 g jäst
1 msk flytande margarin
2 tsk salt
12-13 dl vetemjöl


Värm vattnet till 37 grader (fingervarmt). Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, margarinet, saltet och nästan allt mjöl. Spara ungefär en dl till utbakningen. Arbeta degen så att den blir smidig så att den lossnar från bunken. Jäs under bakduk i ca en timme. 


Ta upp degen på mjölat bakbord men knåda den inte. Dela bara upp den i två delar. Lägg den som två bananer på plåten med bakplåts papper . Jäs under bakduk i 30-40 min. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Stäng sedan av ugnen och grädda i 10-15 min i eftervärmen.


( Receptet finns i `` Vår kokbok´´) .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar